جای خودت رو باز کن


جای خودت رو باز کن
  • تاریخ چهارشنبه 7 مهر 1400
  • شماره یادداشت 34
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • توضحات کوتاه خوانندگان گرامی، این یادداشت‌ها مجموعه‌ای دنباله‌دار (سریالی) است و با هدف بیان راه و رسم حرفه‌ای شدن ويژه هنرجویانی که قصد دارند پا به میدان حضور در مسیر پر فراز و نشیب هنری بگذارند تهیه شده است که از شماره سی‌وچهار به صورت هفتگی تقدیم حضور شما می‌شود.

جای خودت رو باز کن

تا حالا وقتی در حال دوش گرفتن هستید زیر آواز زده‌اید؟! در این حالت ذهن شما شروع می‌کند به خیال‌پردازی و ناگهان متوجه می‌شوید وان حمامتان به سالن کنسرت تبدیل شده و شما در حال خواندن هستید! آینه‌ها به نورافکن‌های روی صحنه اجرا تبدیل شده‌اند و صدای آب مانند صدای تشویق افرادی است که شما را دوست دارند و برای شنیدن شما به آنسالن آمده‌‌اند واقعا زیباست؛ نه؟ همه ما می‌دانیم که برای حرفه‌ای شدن ابزاری لازم است چه از نظر طی مسیر یادگیری تا تولید و ارایه و چه از نظر نیاز به گذر زمان برای شناخته شدن. به موازات همین امر هم میدانیم که تجارت موسیقی فوق‌العاه رقابتی است و ستاره‌شدن در آن به این سادگی‌ها هم که شاید خیلی‌ها در نظر دارند نیست! و به عوامل بی‌شماری بستگی دارد. اینکه شما صدای خوبی دارید و یا مهارت بالایی دارید کافی نیست و اتفاقا ارتباطات و شبکه‌سازی شما و بازاریابی شما هم بستگی دارد و همچنین به اینکه موسیقی شما تحت چه عنوانی و با چه گروه‌ها و نوازندگانی تولید می‌شود. 

اما باید بدانیم که یک خواننده خوب بودن فقط به معنی ستاره شدن نیست. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با آن به شرایط زندگی مناسبی برسید. زندگی با موسیقی از خوانندگان حرفه‌ای گرفته تا ترانه‌سرایان، مربیان و مجریان شاید چندان هم که به نظر می‌رسد کار ساده‌ای نباشد! من قصد دارم در ادامه این مجموعه یادداشت که هر هفته به حضورتان تقدیم خواهد شد برای کسانی که واقعا متعهد به خوانندگی حرفه‌ای هستند نکات ارزشمندی را که لازمه تبدیل شدن به خواننده حرفه‌ایست برای شما بازگو کنم. فراموش نکنیم که عینا همین موارد برای گویندگان نیز می‌تواند مفید باشد. 

اولین مورد که امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم: جای خودت رو باز کن!

تبدیل شدن به یک خواننده حرفه‌ای نیاز به مهارت آوازی بالا، پوست کلفت! و پشتکار دارد. ولی قبل از همه اینها باید جای خودتان را در بازار (مارکت) پیدا کنید. یعنی هدفتان را مشخص کنید. بدترین اتفاق برای یک خواننده از این شاخه به آن شاخه پریدن است. شاید خیلی‌ها در آغاز به علت توانایی صدایشان زمینه‌های مختلفی را تست کنند اما همان‌ها هم می‌دانند که دست آخر باید کدام مسیر را به انتها برسانند. بهترین کار هم این است که در سبک و فرمی که دوست دارید آواز بخوانید و مهارت خودتان را در آن حوزه گسترش دهید که این راه فقط با کمک مربی میسر میشود و عاجزانه خواهش میکنم که از مشاوره‌های زرد و بی‌سوادانه‌ای که روزانه در فضای مجازی منتشر می‌شود خودداری کنید و فقط روی هدفتان متمرکز باشید.

اما این همه راه نیست! هر هفته از زوایای مختلفی راه و رسم حرفه‌ای شدن را با یکدیگر مرور می‌کنیم. دنبال کردن این مقالات را فراموش نکن. {نویدنیک}